پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118365
داستان قيمت‌گذاري خودرو در ايران
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1930

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از ايسنا،عليرغم گذشت حدود يک ماه از زمان اعلام قيمت جديد خودروهاي داخلي از سوي شوراي رقابت، هنوز داستان قيمت‌گذاري اين محصولات به پايان نرسيده است.


حدود يک ماه پيش رييس شوراي رقابت قيمت نهايي خودروهاي داخلي را با احتساب هزينه‌هايي چون استاندارد‌ آلايندگي يورو 4 و کيسه هوا اعلام کرد. اگرچه به گفته رضا شيوا، قيمت خودروهاي داخلي به طور ميانگين 5.5 درصد افزايش يافته بود اما پس از آن برخي نمايندگان مجلس با اظهاراتي چون افزايش 20 درصدي قيمت‌ها به اين موضوع اعتراض کردند.

پس از آن نيز محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از اظهار تکدر رييس‌جمهوري نسبت به افزايش قيمت خودروهاي داخلي خبر داده و خواستار بررسي مجدد قيمت‌ها از سوي شوراي رقابت شد.

در آن زمان اگرچه پيش‌بيني مي‌شد با اظهار نارضايتي رييس‌جمهوري در قيمت‌هاي اعلامي بازنگري شود اما مدتي بعد وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با ارائه اطلاعات مربوطه تکدر رييس‌جمهوري برطرف شده است.

در اين زمينه محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: اطلاعات نادرستي به رييس‌جمهوري مبني بر افزايش 20 تا 30 درصدي قيمت خودروها ارائه شده بود با اين حال ما اطلاعات صحيح را به ايشان منتقل کرديم و گفتيم که قيمت‌ها تا حداکثر 10 درصد افزايش يافته است.

پس از اين اظهارات نعمت‌زاده نيز پيش‌بيني مي‌شد با دفاع وزير صنعت، معدن و تجارت از قيمت‌ جديد خودروهاي داخلي، داستان قيمت‌گذاري اين محصولات سرانجام به پايان خود برسد اما مجددا برخي نمايندگان مجلس موضوع جديدي را در اين رابطه مطرح و اظهار کردند که اساسا شوراي رقابت حق قيمت‌گذاري خودروها را ندارد و تنها بايد به اعلام فرمول جديد قيمت‌گذاري خودرو بسنده کند.

در اين زمينه برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اظهار کردند که خودروسازان اطلاعات نادرستي به شوراي رقابت درباره هزينه‌هاي توليد محصولات خود داده‌اند و قيمت اين محصولات بايد کاهش يابد.

در واکنش به جديدترين اظهارات برخي از نمايندگان مجلس، رييس شوراي رقابت سکوت کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز موضع‌گيري رسمي در اين رابطه نداشته است. از بازار آزاد خودرو نيز خبر مي‌رسد که برخي مصرف‌کنندگان به دليل وعده‌هاي داده شده در زمينه کاهش قيمت‌ها، از خريد خوددداري کرده و در انتظار کاهش قيمت‌ها هستند.

يکي از فعالان بازار خودرو در اين زمينه مي‌گويد: رسانه‌ها به نقل از نمايندگان مجلس اعلام کرده‌اند که قيمت خودرو‌ها 10 تا 15 درصد کاهش مي‌يابد به همين دليل بازار خودرو بيش از پيش راکد شده است.

وي با بيان اين‌که وقتي قيمت جديد خودروها تعيين تکليف شود بازار خودرو نيز از اين رکود سنگين خارج خواهد شد، خاطرنشان مي‌کند: اين وضعيت بلاتکليفي قيمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان و فروشندگان نيست.

اين فعال بازار خودرو ادامه مي‌دهد: بايد هرچه زودتر تکليف قيمت خودروهاي داخلي از سوي نهادهاي مربوطه تعيين شود تا هم فروشندگان و هم خريداران و مصرف‌کنندگان تکليف خود را در اين باره بدانند.

وي اضافه مي‌کند: پيش‌بيني مي‌کنيم قيمت خودروها به هر ميزاني که تعيين شود افزايش قيمتي در بازار آزاد خودرو نخواهيم داشت زيرا هم‌اکنون بازار خودرو از التهاب خارج شده و فقط مصرف‌کنندگان واقعي اقدام به خريد مي‌کنند.

اين فعال بازار خودرو با بيان اين‌که در برهه‌اي بازار خودرو التهاب داشت و مردم براي سرمايه‌گذاري اقدام به خريد خودرو مي‌کردند، تصريح مي‌کند:‌ اما هم‌اکنون به دليل از بين رفتن فاصله قيمت بازار و کارخانه بسياري از خودروها، زمينه براي خريد خودرو با نيت سرمايه‌گذاري از بين رفته است.

وي خاطرنشان مي‌کند: با توجه به پايان ماه مبارک رمضان به محض تعيين قيمت نهايي خودروهاي داخلي شاهد افزايش مراجعه خريداران به بازار خودرو خواهيم بود. 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html